Dit is de oorzaak van flatulentie, “Ik ben echt de hele dag door winderig!”

Anna is winderig en niet even maar écht de hele dag. Waar kan dit aan liggen en wat kan ze hieraan doen? Diëtiste Dorothé neemt haar probleem onder de loep.

Anna ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Make up, wenkbrauwen, ogen, nagels, haar; strak in het pak, onberispelijk! Wat is er aan de hand? “Ik zal er maar geen doekjes om winden”, zegt Anna. “Ik heb last van winderigheid. De hele dag door, het houdt nooit op. En het ergste is dat ik van tevoren niet weet wat eraan komt.

“Soms is het een klein geurloos pufje, niets aan de hand. Maar voor het zelfde geld maakt het geluid of erger nog: stinkt het! Er is geen peil op te trekken. Het houdt me de hele dag in de greep. Overal waar ik kom, check ik eerst waar de wc is, zodat ik daarheen kan glippen als ik iets voel aankomen. Ik word er helemaal gek van, het beheerst volkomen mijn dag.”

Wat Anna allemaal eet in een dag

Ik vraag Anna wat ze zoal eet. Ze antwoordt: “Voor het ontbijt: yoghurt met muesli, vers fruit en jus d’orange. Tussendoor veel koffie met soms iets zoets erbij. Voor de lunch: vrijwel altijd buiten de deur, ze is zakenvrouw en heeft veel lunchafspraken, stuk vlees of vis en salade erbij. ‘s Avonds: iets makkelijks, bij de supermarkt wel vers maar kant en klaar, zo uit de oven of magnetron of rauw.” Of, ze eet brood, altijd volkoren met soep of salade, een ei of tosti. Of ze gaat uit eten met vrienden.

Anna woont alleen, is erg druk met haar werk en vriendenkring. Op zich heeft Anna een prima voedingspatroon. Ze staat iedere ochtend op de weegschaal en houdt haar gewicht nauwlettend in de gaten. Alle nutriënten komen wel aan bod. Ze eet gevarieerd, met voldoende vezels en niet veel overdreven gasproducerende producten zoals bonen, kool, uien etc. Wat veroorzaakt dan toch de flatulentie (= winderigheid)?

Hap, slik, weg!

Ik vraag haar hoe ze haar ontbijt eet. “Tsja” zegt ze dan, al krabbend achter haar oren. Enigszins met rode konen vervolgt ze: “Vaak terwijl ik me opmaak, soms in de auto, terwijl ik, met mijn oortjes in, mijn eerste gesprekken voer. Dan is het hap, slik en weg. Ik ben eigenlijk door mijn werk, de hele dag aan het praten. Eten is noodzakelijk maar wel erg onhandig. Ik heb geen tijd om te kauwen, dus ik slik het vaak meteen door. Zakenlunches zijn eigenlijk ook onhandig. Praten over zaken en eten tegelijk, het is niet te doen. Maar wanneer moet het dan?”

Terwijl ze erover praat, begint het haar al te dagen, hoe banaal ze met haar eten omgaat. “Kauw je eigenlijk wel?” vraag ik haar. Zij: “Nee, niet echt.” Ik: “Waarvoor denk je dat kauwen dient?” Ze kijkt mij vragend aan en zegt: “Je bedoelt dat ik daardoor zoveel, zo vaak die winderigheid heb…?” Ik: “Ja dat is heel goed mogelijk. Om te beginnen is het handig om met je mond dicht te eten. Als je praat, hap je naar lucht en die lucht slik je in en die komt er later als een boertje of windje weer uit. In je mond hoor je het voedsel zo klein mogelijk te maken. De eerste enzymen komen hier ook vrij, amylase, die het voedsel afbreken. Als je niet kauwt, sla je een belangrijke stap van de spijsvering over en dat kan later gasvorming tot gevolg hebben.”

De oplossing voor winderig zijn

“En hoe staat het met die muesli, heb je die ’s avonds als klaargezet? Is deze voorgeweekt of slik je die ook nog ongeweekt door?” “Ja, die slik ik ongekauwd en ongeweld zo door” Ik: “Tsja, dat is vragen om moeilijkheden. Die muesli neemt dan veel vocht op in de darmen, wel goed voor de darmwerking, de peristaltiek. Hoe is het met de ontlasting? Droog misschien?” Ze knikt. Ik: “Zeker ook geen tijd voor?” Ze knikt weer.

Mijn advies aan Anna

  • Neem voor alle maaltijden de tijd. Ga ervoor zitten en kauw net zo lang tot dat er niets meer te kauwen valt.
  • Praat niet tijdens het eten.
  • Zet ’s avonds voordat je gaat slapen je muesli in de week. Met yoghurt wordt het misschien te droog, in plaats daarvan zou je karnejus (half karnemelk – half jus) kunnen gebruiken of melk of sap.
  • Zakenlunches zijn eigenlijk uit den boze. Praten en eten zijn twee totaal verschillende bezigheden die je niet allebei tegelijkertijd kunt uitvoeren. Wil je er toch mee doorgaan dan kun je het beste een vloeibare maaltijd, zoals soep bestellen. Met soep in je mond kun je immers niet praten.
  • Eet met vrienden en praat dan alléén over de maaltijd. Als je een eten proeft en beoordeelt, kauw je doorgaans beter.
  • Drink voldoende! Twee liter vocht per dag heb je nodig: water, koffie, thee, ongesuikerde sappen.

Heb je een vraag aan Dorothé?

Diëtiste Dorothé Schellekens helpt veel van haar cliënten online. Heb je een vraag voor haar? Stuur ons dan een bericht via ons Zin in Koffie e-mailadres. Wij zorgen dat zij alle vragen ontvangt.

Uiteraard worden alle e-mailberichten vertrouwelijk én met zorg behandeld.

Dit vind je misschien ook leuk
Rimpels verminderen zo doe je dat
Lees verder

Rimpels verminderen, eet dan dit

Hoe kun je rimpels verminderen of voorkomen? Onze gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur legt dit keer precies uit wat je zelf kunt doen hieraan.