Verantwoord snacken: broodfriet is goedkoop, gezond én lekker!

Friet van brood, ja je leest het goed. Diëtiste Dorothé kwam het tegen en maakt het nu ook zelf altijd. Broodfriet is goed als je het let op hoe je het maakt.

Geerke (53) schotelt mij haar frietjes voor. “Dit staat bij ons iedere dag op tafel. Ik bak een flinke schaal en zet die op tafel als hapje tussendoor. Geen dag zonder frietjes.”  Ik bekijk het baksel en zie meteen dat ze niet van aardappel zijn.

Het lijkt wel brood? “Klopt” zegt ze, “het is brood. Ik bak iedere dag een schaal broodfriet en zet die op tafel, gewoon voor tussendoor. Vroeger wat meer dan nu. Mijn drie kinderen zijn nu de deur uit.  Ik heb ze met broodfriet groot gebracht. Als jonge en alleenstaande moeder wilde ik graag zoveel mogelijk thuis zijn toen ze opgroeiden, dus heb ik in die tijd vrijwel niet gewerkt. Dan moet je creatief zijn met het beetje geld wat er binnenkomt.”

Uit nood geboren

“Het recept is ooit uit nood bedacht. Ik had geen geld voor patatjes van de snackbar. Daarom probeerde ik ze na te maken met oud brood. En dat smaakte! Daarna ben ik eindeloos gaan variëren zodat ik mijn kinderen iedere dag wat anders kon voorschotelen. Het is zo’n succes dat ik niet meer zonder kan. Zelfs nu ik weer werk en er genoeg geld binnenkomt om wat luxer te eten, bak ik ze nog iedere dag. Voor mezelf en voor vrienden.”

Ik proef wat broodfriet en geef haar volmondig gelijk. Dit smaakt goed! Geerke gebruikt verzadigde, dierlijke boter, vertelt ze. Ik knik van herkenning want dat had ik al geproefd. Een zacht, wat vettig, niet krokant frietje. Ze houdt van boter. Ze kan het ook hebben. Ze is een energieke, slanke plattelandsvrouw die de hele dag in beweging is. Bij haar en haar gezin zullen eventuele, nadelige gevolgen van botergebruik (verzadigd vet) niet zo’n vaart lopen.

Gezondere broodfriet variant maken

Maar Geerke werkt tegenwoordig als gezondheidstherapeut en wil deze broodfrites, gebakken in boter, ook aan haar clientèle doorgeven. Dat lijkt me niet verstandig. Ze kan beter plantaardige olie adviseren. Deze soort vet is onverzadigd en brengt minder risico’s met zich mee voor hart- en bloedvaten, bovendien verwacht ik een beter bakresultaat. Zelf probeer ik het ook. En jawel hoor, mijn vermoeden wordt bewaarheid. De broodfriet gebakken in zonnebloemolie zijn beter. Ze zijn krokant en dat blijven ze. Ook een dag later. Boterfanaat als ze is, blijft Geerke voor zichzelf op de oude voet verder gaan, maar in haar adviezen zal ze voortaan mijn advies hanteren.

Broodfriet geroosterd in een drupje olie alleen is al hartstikke lekker. Mayonaise erbij om te dippen, is niet noodzakelijk, maar het kan wel. Net zoals aïoli, humus, yoghonaise, citroen,  tapenade, pesto, vinaigrette, chilisaus. Je kunt eindeloos variëren. Alles is mogelijk, zoet en hartig, volkoren- en witbrood – ik vind overigens een compact zuurdesem de beste broodsoort hiervoor – en je kunt verschillende soorten olie (sesam, noot, zonnebloem, argan) gebruiken. Het is lekker met zout en peper, chili, groene kruiden of knoflook. En je kunt er zowel een calorierijke hap van maken als caloriearm. Hier gaat mijn diëtistenhart  sneller van kloppen!

EXTRA TIP!
Pas op dat je niet té veel olie gebruikt. Brood werkt namelijk als een spons. Voordat je het brood in frites snijdt, kun je de boterhammen het best eerst aan beide kanten met een kwastje met een dun laagje olie besmeren. Vervolgens snel bakken of roosteren in een hete antiaanbakpan of airfryer.

Heb je een vraag aan Dorothé?

Diëtiste Dorothé Schellekens helpt veel van haar cliënten online. Heb je een vraag voor haar? Stuur ons dan een bericht via ons Zin in Koffie e-mailadres. Wij zorgen dat zij alle vragen ontvangt.

Uiteraard worden alle e-mailberichten vertrouwelijk én met zorg behandeld.

Dit vind je misschien ook leuk
Rimpels verminderen zo doe je dat
Lees verder

Rimpels verminderen, eet dan dit

Hoe kun je rimpels verminderen of voorkomen? Onze gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur legt dit keer precies uit wat je zelf kunt doen hieraan.