3 culinaire trends die we in 2024 gaan zien

Wat zijn de culinaire trends van dit jaar? Op de Horecava van 2024 kwamen de volgende ontwikkelingen duidelijk bovendrijven.

Wat heeft het nieuwe culinaire jaar voor ons in petto? Veel, want het kook- en eetlandschap verandert continu. Maar, deze culinaire trends kwamen, na een bezoek aan de Horecava van dit jaar, voor ons echt bovendrijven.

Welke keukens gaan we meer zien? Welke ingrediënten staan in 2024 bovenaan ons boodschappenlijstje? Als we uit eten gaan, waar gaan we dan het liefste naartoe? En de belangrijkste vraag: gelden deze trends alleen maar voor de kleine doelgroep in de grote steden? Of doen we buiten de stad ook gewoon lekker mee in deze trends?

Koreaans eten

In 2023 heeft Nederland kennisgemaakt met Koreaans eten, mede dankzij TikTok. Van romige Budak noodles tot hotpothacks voor de lekkerste dipsauzen in restaurants, er is van alles voorbij gekomen. In Amsterdam heeft de Koreaanse hype zelfs voor fysieke problemen gezorgd door de enorme TikTok-rijen bij Chun Café, die Koreaanse sandwiches verkoopt. Bewoners waren er alles behalve blij mee.  

Maar ook buiten Amsterdam lijkt de Koreaanse hype aan populariteit te winnen. Allemaal mede dankzij de enorme invloed van Koreaanse boybands, girlbands, films én Netflix series. Naast gerechten als kimchi en ingrediënten als gochujang, is er dit jaar veel meer te ontdekken. Dat zien we ook in Google aan het aantal zoekopdrachten in Nederland. Er wordt aanzienlijk meer gezocht naar ‘Koreaanse recepten’ en niet alleen in de Randstad. Aankomend jaar duiken we daarom bij Zin in Koffie nog dieper in de Koreaanse keuken. En de zomer is daar het perfecte seizoen voor. Verfrissende noedels, crispy pannenkoeken met groenten en Koreaanse barbecue. We gaan het allemaal voor jullie uitzoeken.

Puur eten

Het aantal mensen dat vegetarisch eet is de afgelopen 2 jaar met 50% toegenomen en tóch zijn er in 2023 minder vleesvervangers verkocht dan de jaren ervoor. Consumenten kiezen liever voor pure producten zoals bonen, groenten, fruit en zuivel in plaats van bewerkt voedsel uit een fabriek. We willen simpelweg zien en weten wat we eten. De nieuwe Netflix serie ‘You Are What You Eat: A Twin Experiment’ heeft daar ook aan bijgedragen. Naar aanleiding van deze serie nam het aantal reacties online toe en zagen supermarkten een groei van de verkopen van groente en fruit.

We weten natuurlijk nooit zeker of dit écht te maken heeft met alleen deze serie. Maar wat wel duidelijk is, is dat mensen steeds puurder zijn gaan eten. Op tafel zien we dit terug op verschillende schalen en borden om te delen. En übergezond hoeft het echt niet te zijn om verschil te merken. Bovendien zijn na de boerenprotesten in ons land meer mensen zich bewust geworden van de rol van lokaal verbouwd voedsel. Waarom zoveel ingrediënten halen uit alle uithoeken van de wereld, als we zoveel geweldige Hollandse producten hebben? Denk aan onze oude, vertrouwde bospeen, of die heerlijk knolselderij. Komend jaar gaan we dus nog meer delen over pure, natuurlijke en vooral ook lokale ingrediënten.

In de horeca gaan er ook veel zaken veranderen. De vaste lasten zijn duur, personeel is moeilijk te vinden en de loonkosten stijgen. Dit heeft voor- en nadelen. Het is natuurlijk heel fijn om als medewerker meer betaald te krijgen, wat hopelijk ook zorgt voor meer mensen die kiezen voor een langdurige carrière in de horeca. De kwaliteit van de gastvrijheid en kennis van de keuken verbetert hierdoor aanzienlijk. Het is ook altijd fijn om een vast gezicht te zien, dit maakt een hapje buiten de deur eten alleen maar leuker!   

Maar, het heeft echter ook een keerzijde. De horecabranche is nog aan het herstellen van coronacrisis waardoor de extra loonkosten niet overal even welkom zijn. Tijdens de Horecava werd hier op ingespeeld met automatiseringsoplossingen als het voorgemixen van cocktails door machines. Zo kan personeel worden uitgespaard. Moeten we nu voortaan op het terras vragen of de cocktails nog met de hand worden geschud? Misschien dat specifiek een cocktail mixen niet heel veel verschil maakt, maar wij blijven toch wel de voorkeur geven aan échte professionals die hun ziel en zaligheid leggen in wat ze doen. Dat proef je uiteindelijk toch!

Al met al laten we ons verrassen dit jaar. Culinaire trends of niet, het allerleukste is toch wel het onverwachte. Dus, we gaan jullie ook in 2024 weer meenemen in onze culinaire ontdekkingstocht! Wil je hiervan op de hoogte blijven? Vergeet je dan niet op te geven voor onze wekelijkse receptinspiratie mail. Deze ontvang je iedere zaterdagmiddag in je inbox.

Dit vind je misschien ook leuk