Hoge bloeddruk verlagen? Seks werkt als een speer!

Emma had een te hoge bloeddruk én wilde haar bloeddruk verlagen. Ze bleef steken boven haar ideale niveau, tot ze haar nieuwe liefde ontmoette.

Emma (55) “Je kunt het zo gek niet bedenken of het overkwam me. Ik heb werkelijk alle mogelijke overgangskwaaltjes gekregen. Ik kwam kilo’s aan en werd depressief.”

“Met die klachten ging ik naar de huisarts. Tijd voor een serieus onderzoek naar mijn algehele gesteldheid. Wat bleek: mijn nieren functioneerden niet optimaal. Mijn schildklier werkte te traag, mijn bloeddruk was te hoog, net zoals het cholesterolgehalte in mijn bloed. Stapels medicijnen kreeg ik mee en daar werd ik alleen maar ongelukkiger van. Mijn grootste klacht was dat ik het niet meer helder zag, ik kon me niet meer concentreren, ik leek wel een ander mens geworden. Op een gegeven moment ben ik met alle medicijnen gestopt, dat luchtte enorm op.”

Aangepaste voeding

Emma vervolgt: “Ik ben met behulp van een natuurvoedingsdiëtist mijn voeding en leefstijl gaan aanpassen. Voor alles vonden we een remedie. Ik ging anders eten, volgens het DASH* principe, meer bewegen**. Mijn bloeddruk ging van 190-110 mmhg richting 150-90 mmhg met de meidoorncapsules, maar ideaal (120 -80 mmhg) lukte niet.  Misschien kwam het door mijn zoutinname.

“Ik ben gek op zout en kan het dus niet laten het te gebruiken. Er zijn kruidenmengsels met minder zout te koop maar ja als je daar te veel van gebruikt, krijg je toch te veel binnen en met zout hield ik mezelf dus voor de gek. Al met al was ik me toch stukken beter gaan voelen, mijn gewicht was gedaald, ik was beter in shape en dat straalde ik uit ook. Wat denk je? Ik kom een leuke vent tegen.  Op mijn 55ste, nu 6 maanden geleden.”

Nieuwe liefde, nieuwe kansen

“De liefde had ik al lang afgeschreven, hoefde voor mij niet meer en seks al helemaal niet. Zomaar in de kroeg keek hij me aan. We raakten aan de praat en we hadden al snel een klik. Niet normaal. Nu zijn we hopeloos verliefd. Hij is flink wat ouder dan ik, maar dat mag de pret in bed niet drukken. Galant is hij ook nog, voor hem geen orgasme als ik er niet een heb gehad. Dus moest ik me wel geven…op mijn 55ste!

“En wat is de bijwerking van dit alles? Mijn bloeddruk kelderde naar beneden. Hahaha. Hoe is het mogelijk?! Voor het eerst sinds tijden heb ik een ideale bloeddruk: 127 om 70. We vrijen de sterren van de hemel en daar vaart mijn bloeddruk wel bij. Wat een match! Ik ben nogal een nerd, wil graag alles weten. Dus ik heb het uitgezocht. Wat blijkt? Het heeft te maken met het hormoon Oxytocine.”

Knuffelhormoon Oxytocine

Emma heeft gelijk. Na de overgang produceert het vrouwenlichaam minder van het hormoon oxytocine. Dit hormoon wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd omdat het wordt opgewekt door aanraking, strelen en zoenen. Een enorme boost wordt opgewekt door een orgasme. Van veel oxytocine in het bloed voel je je gelukkig en relaxt, ook de vaten ontspannen ervan en dat heeft een bloeddrukverlagende werking.

Emma: “Ik ben met voeding en bewegen een weg ingeslagen die ik niet meer ga veranderen. Alleen dat strenge zoutregime heb ik een beetje los kunnen laten doordat deze knuffelbeer in mijn leven is gekomen. Dat is toch een mooie toevalstreffer.” En geef haar eens ongelijk. Met voeding kun je veel doen en als diëtiste heb ik me daar natuurlijk in gespecialiseerd. Maar het is niet altijd alleen maar voeding wat de klok slaat. Een beetje extra lichaamsbeweging doet dus ook wonderen 😉 wel in combinatie met elkaar natuurlijk!

Vanaf mei 2024 ga ik met Zin in Koffie meer aandacht besteden aan eten, bewegen, intimiteit én vooral leven met en na de overgang. Het gaat hierbij dus vooral om een allesomvattende aanpak waarbij we, samen met andere deskundigen, deze onderwerpen van alle kanten gaan belichten. Want ook al worden we een dagje ouder, het is belangrijk dat we ons lekker blijven voelen én dat we voldoende handvatten hebben om zoveel mogelijk ziektes en kwaaltjes zolang mogelijk buiten de deur houden. Binnenkort dus meer hierover!

* DASH = Dietary Aproaches to Stop Hypertensia. Deze aanpak bevat veel volkorenbrood en graanproducten, verse groente en fruit, plantaardig vet, olijfolie, magere melk producten, karnemelk én yoghurt. Verder ook mager vers vlees, gevogelte en vis. Veel calcium, magnesium en voedingsvezel én een minimale hoeveelheid suiker, zout en alcohol.

** Isometrische oefeningen zijn oefeningen bij uitstek tegen een hoge bloeddruk. Dat zijn oefeningen waarbij je één positie aanhoudt zonder te bewegen. Zoals planking, of met de rug tegen de muur zitten, zonder stoel.

Dit vind je misschien ook leuk
Rimpels verminderen zo doe je dat
Lees verder

Rimpels verminderen, eet dan dit

Hoe kun je rimpels verminderen of voorkomen? Onze gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur legt dit keer precies uit wat je zelf kunt doen hieraan.